صلوات شکر نعمت ولایت است/ دعای فرج بدون صلوات مستجاب نمیشود
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۴۶۷۳
حجتالاسلام حسنزاده با بیان اینکه از آموزههای دعای افتتاح این است که هیچ دعایی بدون صلوات بالا نمیرود، گفت: صلوات به نوعی شکر نعمت ولایت است. لازمه اجابت دعای فرج، صلوات بر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است.
به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، برای ماه مبارک رمضان ادعیه و اذکار و اعمال متعدد در روایات معصومان علیهم السلام و لسان بزرگان مورد توصیه و سفارش قرار گرفته است که اهتمام و مداومت بر آنها در بهرهمندی حداکثری از فضایل و برکات ضیافت الله کمک می کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام حسن زاده با اشاره به محتوای بخش دوم از دعای شریف افتتاح به عنوان درسنامه امام زمان(عج) برای منتظران، اظهار کرد: بعد از بیان حقایق توحیدی و باور به خدای متعال، این بخش به صلوات و معرفت حجت الهی اشاره دارد در روایات است که قبل از ورود به دعا باید آدابی را به جا آورد، همچون حمد و ثنای خدال متعال و اقرار به ذنوب و بعد صلوات، سپس وارد دعا می شویم و این سیری است که در دعای افتتاح رعایت شده است.
صلوات شکر نعمت ولایت است
این کارشناس مهدوی در ادامه بیان کرد: هیچ دعایی بدون صلوات بالا نمی رود چراکه صلوات یعنی تواضع و تسلیم بودن در مقابل پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و حکم آن سجده ای را دارد که ملائکه بر حضرت آدم(ع) کردند. این صلوات باعث پذیرش معرفت توحیدی که در ابتدای دعا زمزمه کردیم، می شود، صلوات مجرای درک فیض و رحمت الهی است. آنچه از عالم ملکوت به مُلک می رسد از مجرای فیض و رحمت الهی یعنی اهل بیت(ع) است و این صلوات به نوعی شکر نعمت ولایت است.
وی با بیان اینکه کسی که دائما بر اهل بیت(ع) صلوات می فرستد بهره اش از این منبع فیض بیشتر می شود، تصریح کرد: در دعای افتتاح بعد از صلوات بر پیامبر(ص)، به امیرالمومنین(ع) صلوات فرستاده و به دو ویژگی ایشان یعنی «آيَتِكَ الْكُبْرىٰ، وَالنَّبَاَ الْعَظِيمِ» تصریح می شود؛ با این نشانه است که انسان راه را از بیراهه تشخیص می دهد. هر کس در شب های ماه مبارک رمضان این صلوات را بفرستد به آن خبر عظیمی که در عالم است دست می یابد، همه هدف دشمنان این بود که با غوغاگری و سر و صدا اجازه ندهند این خبر عظیم به عالم برسد!
حجت الاسلام حسن زاده اضافه کرد: شخص مومن با این صلوات بر امیرالمومنین(ع) تصریح می دارد من به مهمترین خبر عالم یعنی ولایت امیرمومنان(ع) و فرزندان ایشان واقف گشته و مومن شدم. مهم آنکه این صلوات ها به صورت فرد به فرد به اهل بیت(ع) فرستاده می شود و نام آن حضرات(ع) را به صورت تک تک می آورد. کسی که با اعتقاد به امامت این صلوات ها را می فرستد اعتراف به تشیع اثنی عشری دارد و تصریح می دارد که به سراغ دیگران نمی رود.
تجدید عهد و بیعت با اهل بیت(ع) از بستر صلوات
وی ادامه داد: مهم آنکه صلوات بر امام حسن و امام حسین علیهماالسلام با هم آمده است و این نکته را در بر دارد که حرکت این دو امام(ع) هم مسیر و هم هدف است یعنی صلح امام حسن(ع) با قیام حسینی در یک بستر و به سوی یک مقصد هستند. این آموزش امام زمان(عج) به ما است. این صلوات ها تجدید عهد و بیعت با اهل بیت(ع) است و همه آنچه به ما می رسد به دلیل پایبندی این عهد و میثاق است. پایبندی به این عهد سبب دستگیری ائمه(ع) از ما می شود همچون حمایت پدر از فرزند، همانطور که پدر در تلاش برای حمایت از فرزندان است اهل بیت(ع) نیز از ما منتظران عصر غیبت دستگیری می کنند.
حجت الاسلام حسن زاده تاکید کرد: برای هر حاجتی انسان به تناسب آن حاجت باید دعا و ثنا داشته باشد، لازمه اجابت دعای طلب ظهور حجت خدا و برپایی حکومت عدل الهی، حمد و ثنای الهی و صلوات کامل بر حضرت رسول(ص) و اهل بیت(ع) است.
این کارشناس مهدوی درباره فلسفه این حمد الهی و معرفت النبی(ص) در دعای افتتاح خاطرنشان کرد: در دعای عصر غیبت می خوانیم: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْکَ وَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ؛ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ؛ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی.» دقیقا همان سیر حدیث معرفت را در دعای افتتاح می بینیم ابتدا معرفت الهی و معرفت توحیدی مطرح می شود و بعد از صلوات ... یعنی حمد و ثنای الهی ما را به صلوات بر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) متصل می کند و در پرتوی این صلوات ها در 30 شب از ماه مبارک رمضان روح و حیات لازمه بندگی را کسب می کنیم و این معرفت نبوی(ص) ما را به معرفت حجت خدا می رساند وگرنه همه دین ما به ضلالت می رود. باید توجه داشت صلوات روح دعا است.
پایان پیام/9
منبع: شبستان
کلیدواژه: زمزمه های انتظار شرح دعای افتتاح صلوات سبک زندگی منتظرانه حجت الاسلام حسن زاده شکر نعمت ولایت دعای افتتاح صلوات ها اهل بیت ع پیامبر ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۴۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسخ به شبهه قرآنی تحلیلگر اسرائیلی در توجیه غصب سرزمین فلسطین
سوءاستفاده ایدی کوهن از آیات قرآن به نفع یهودیان، واکنشهایی را از سوی کاربران شبکههای اجتماعی در پی داشت.
کوهن در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت: «ما (یهودیان) به امر خدا وارد این سرزمین شدیم. ﴿ وَإِذ قالَ موسیٰ لِقَومِهِ یاقَومِ اذکُروا نِعمَةَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ جَعَلَ فیکُم أَنبِیاءَ وَجَعَلَکُم مُلوکًا وَآتاکُم ما لَم یؤتِ أَحَدًا مِنَ العالَمینَ* یاقَومِ ادخُلُوا الأَرضَ المُقَدَّسَةَ الَّتی کَتَبَ اللَّهُ لَکُم وَلا تَرتَدّوا عَلیٰ أَدبارِکُم فَتَنقَلِبوا خاسِرینَ﴾: و [یاد کن] زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من، نعمت خدا را بر خود یاد کنید، آنگاه که در میان شما پیامبرانی قرار داد، و شما را پادشاهانی ساخت، و آنچه را که به هیچ کس از جهانیان نداده بود، به شما داد.» (سوره مائده/ ۲۰-۲۱)»
وی ادامه داد: «و ما هرگز از این سرزمین خارج نخواهیم شد ... ﴿وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ﴾: ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! (سوره قصص/ ۵) ... مسلمانان! این قرآن شماست.»
در واکنش به این اقدام، کاربران شبکههای اجتماعی به او پاسخ داده و از او خواستند که آیات تکمیلی را نیز در ادامه آیاتی که ذکر کرده بیان کند.
کاربری به نام «عبدالله» آیات تکمیلی این آیات را در شبکه ایکس آورده و نوشته است: «آیه را تکمیل کن: قَالُوا یا مُوسَیٰ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِیهَا ۖ فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّکَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ(۲۴) قَالَ رَبِّ إِنِّی لَا أَمْلِکُ إِلَّا نَفْسِی وَأَخِی ۖ فَافْرُقْ بَینَنَا وَبَینَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ(۲۵) قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَیهِمْ ۛ أَرْبَعِینَ سَنَةً ۛ یتِیهُونَ فِی الْأَرْضِ ۚ فَلَا تَأْسَ عَلَی الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ(۲۶) : گفتند: «ای موسی، تا وقتی آنان در آن [شهر]ند ما هرگز پای در آن ننهیم. تو و پروردگارت برو[ید] و جنگ کنید که ما همین جا مینشینیم.»(۲۴) [موسی] گفت: «پروردگارا! من جز اختیار شخص خود و برادرم را ندارم؛ پس میان ما و میان این قوم نافرمان جدایی بینداز. (۲۵) خدا گفت: ورود به آن سرزمین به مدت چهل سال برایشان حرام شد و در آن بیابان سرگردان خواهند ماند. پس برای این نافرمانان اندوهگین مباش.»(۲۶)
اینک در پاسخ به این روزنامهنگار اسرائیلی، به تفسیر این آیات بر اساس تفاسیر شیعه میپردازیم:
در تفسیر نمونه ذیل آیه ۲۰ سوره مائده آمده است:
بنیاسرائیل و سرزمین مقدساز این به بعد قرآن برای زنده کردن روح حقشناسی در یهود، و بیدار کردن وجدان آنها در برابر خطاهایی که در گذشته مرتکب شدند، تا به فکر جبران بیفتند، نخست چنین میگوید: به خاطر بیاورید «زمانی را که موسی به پیروان خود گفت: ای بنیاسرائیل نعمتهایی را که خدا به شما ارزانی داشته است بیاد آورید» (وَ إِذ قالَ مُوسی لِقَومِهِ یا قَومِ اذکرُوا نِعمَتَ اللّهِ عَلَیکم).
سپس به سه نعمت مهم اشاره کرده، نخست میگوید: «هنگامی که در میان شما پیامبرانی قرار داد» و زنجیر فرعونی را شکست (إِذ جَعَلَ فِیکم أَنبِیاءَ).
در پرتو این نعمت بود که از درّه هولناک شرک و بتپرستی و گوسالهپرستی رهایی یافتند، و این بزرگترین نعمت معنوی در حق آنها بود.
سپس به بزرگترین موهبت مادی که به نوبه خود مقدمه مواهب معنوی نیز هست اشاره کرده میفرماید: «شما را صاحب اختیار جان و مال و زندگی خود قرار داد» (وَ جَعَلَکم مُلُوکاً).
زیرا بنیاسرائیل سالیان دراز در زنجیر اسارت و بردگی فرعون و فرعونیان بودند و هیچ گونه «اختیاری» از خود نداشتند، خداوند به برکت قیام موسی آنها را صاحب اختیار هستی و زندگی خود ساخت.
و در آخر آیه بهطور کلی به نعمتهای مهم و برجستهای که در آن زمان به احدی داده نشده بود اشاره فرموده، میگوید: «به شما چیزهایی داده که به احدی از عالمیان نداد» (وَ آتاکم ما لَم یؤتِ أَحَداً مِنَ العالَمِینَ).
و تفسیر اطیب البیان تألیف سید عبدالحسین طیب (جلد ۶ – صفحات ۳۳۶ و ۳۳۷) در تفسیر آیه ۲۱ سوره مبارکه مائده نوشته است:
«حضرت موسی فرمود ای قوم من (بنی اسرائیل) داخل شوید زمین مقدس را که خدا برای شما مقرر فرموده و به پشت بر نگیرید که بهخسران و زیان منقلب خواهید شد.»
«... بعد از آن که خداوند بنیاسرائیل را از چنگال فرعون و فرعونیان نجات بخشید و از دریا گذشتند و فرعون و فرعونیان غرق شدند و اموال و زخارف آنها نصیب اینها شد امریه صادر شد که باید بروید در ارض مقدسه که بیتالمقدس و فلسطین و شامات و طور سینا باشد و تعبیر به مقدسه برای این است که محل انبیاء و صلحاء و اتقیاء و مدفن آنها بوده و مرکز نزول وحی و ملائکه، و لو فعلاً ساکنین آنها اشرار و کفار هستند زمین مقدس است و اهلش فاسد، چنانچه مکه معظمه و مدینه منوره بسیار زمین مقدّسی است ولی از بعد از رحلت حضرت رسول(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) اهل آن از نواصب ائمه اطهارند که انجس از کلب هستند، بنیاسرائیل متعذّر شدند و گفتند (إِنَّ فِیها قَوماً جَبّارِینَ) و سرّ این مطلب این است که حضرت موسی دوازده نقیب از دوازده سبط انتخاب فرمود که از اوضاع داخله آنجا خبر گیرند. رفتند و دیدند که آنها بسیار با قوّه و قدرت و عظمت بودند. خبر برای موسی آوردند حضرت موسی امر فرمود کتمان کنند و به بنیاسرائیل نگویند که ایجاد خوف در آنها شود. دو نفر آنها یوشع إبن نون و کالب إبن یوفنا کتمان کردند ولی بقیه افشا کردند و بنیاسرائیل خوف پیدا کردند و اطاعت موسی نکردند و داخل نشدند و گرفتار تیه شدند. لذا میفرماید «یا قَومِ ادخُلُوا الأَرضَ المُقَدَّسَةَ» بعضی گفتند بیتالمقدس، بعضی گفتند فلسطین، بعضی گفتند شام، بعضی گفتند طور سیناء، و مانعی ندارد که مراد سوریا و عراق باشد و شامل جمیع آن حدود مثل جبل عامل و نحو آنها بشود.
«الَّتِی کَتَبَ اللّهُ لَکُم» کتابة به معنای تقدیر است که تکوینی باشد بلکه تشریعی است، مثل «کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیام»ُ بقره آیه ۱۸۳ و نحوه.
«وَ لا تَرتَدُّوا عَلی أَدبارِکُم» که مخالفت این واجب مهم را نکنید و بر نگردید.
«فَتَنقَلِبُوا خاسِرِین»َ خسران دنیا چهل سال در تیه (سرگردانی و گمراهی) گرفتار و خسران آخرت معذّب به عذاب.»