مهمترین جلوه عملی دعای فرج، زمینهسازی برای ظهور است/ وحدت ضرورت مهم امروز جهان اسلام است
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۴۲۰۸
حجتالاسلام میهنپرست بابیان اینکه وحدت جهان اسلام در منظومه فکری امامین انقلاب راهبردی اساسی است، گفت: مهمترین جلوه عملی دعای فرج، زمینهسازی برای ظهور است.
به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، امامجمعه شهر چوار، ظهر امروز (2 آبان) در خطبههای این هفته نماز جمعه در مسجد مقدس صاحبالزمان (عج) این شهر با اشاره به خطبه چهل و هفتم کتاب شریف نهجالبلاغه، اظهار کرد: براثر سيطره بنی امیه بر کوفه و فرستادن جاسوسان و مأموران خشن و ناپاک خویش و دادن زمام امور به دست اینگونه افراد و بخشش بیتالمال به نااهلان، فضای آن را آلوده و مسموم ساختند و بسیاری از مردم را از آیین تقوی و پاکی منحرف کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام «شهابالدین میهنپرست» تصریح کرد: بابیان اینکه دو دیدگاه مختلف درباره کوفه وجود دارد، افزود: اگر از کوفه مدح شده به خاطر قداست ذاتی مردم آنجا است و اگر مذمت شده به خاطر آلودگیهایی است که براثر حکومت بنی امیه پیدا کرد، در خطبههای نهجالبلاغه تعبیرهای گوناگونی درباره کوفه و مردم آن دیده میشود، در بعضی از موارد مانند خطبه بالا كوفه بهعنوان یک جایگاه مقدس معرفیشده که آبستن حوادث سخت و ناگواری است، ولی خداوند این کانون مقدس را از شر جباران روزگار حفظ میکند.
وی افزود: درحالیکه در بعضی دیگر از خطبههای نهجالبلاغه مذمت کوفه بهخوبی آشکار است، مانند خطبه ۲۵ که حضرت امام علی (ع) خطاب به کوفه میفرماید: «اگر تنها تو بااینهمه طوفانها باشی چهرهات زشت باد!»، در بسیاری از روایات اسلامی مدح کوفه استفاده میشود، ازجمله در حدیثی از امیر مؤمنان حضرت على (ع) میخوانیم که فرمود اینجا شهر ما، محله ما و کانون شیعیان ماست.
امامجمعه شهر چوار بیان کرد: در حدیث دیگری از امام صادق (ع) میخوانیم که درباره کوفه دعا میفرمود و عرض کرد: «خداوندا آنکس که کوفه را هدف تیرهای خود قرار دهد هدف قرار ده و آنکس که با آن دشمنی کند با او دشمنی کن».
حجتالاسلام میهنپرست بیان کرد: جمع میان این روایات چنین است که کوفه ذاتاً مركز مقدسی بود و مردم شریفی از شیعیان خالص و وفادار به اهلبیت (ع) باایمان و تقوی در آن میزیستند.
وی در ادامه با اشاره به 8 و 9 ربیعالاول سالروز شهادت امام عسکری (ع) و آغاز امامت حضرت بقیةالله (عج)، گفت: عصر نورانی امامت امام حسن عسکری (ع) بااینکه کوتاهترین دوران امامت ائمه هدی (ع) بود، يك ویژگی منحصربهفرد داشت و آن، زمان انتقال «عصر حضور» به «عصر غیبت» بود.
امامجمعه شهر چوار بیان کرد: ازاینرو میتوان گفت اصلیترین راهبرد (استراتژی) دوران ششساله امامت آن حضرت، برنامهریزی دقیق در خصوص استقرار، بسط و تحقق کامل فرهنگ مهدویت بود، به همین جهت در بیانات آن امام بزرگوار روایات متعدد گفتمان ساز این فرهنگ مشهود است.
وی در ادامه با اشاره به دو راهبرد نجاتبخش در عصر غیبت، یادآور شد: امام حسن عسکری (ع)، بعد از معرفی امام مهدی (عج) بهعنوان جانشینشان به وکیل خود در شهر قم - احمد بن اسحاق. به این راهبرد مهم اشاره فرمودند که «در دوران غیبت، کسی از هلاکت رهایی نمییابد جز کسی که خداوند او را در اعتقاد به امامت او ثابت و استوار بدارد و برای دعا در تعجیل فرج آن حضرت موفق نموده باشد.»
حجتالاسلام میهنپرست بیان کرد: در تبیین مختصر این دو راهبرد به دو نکته مهم یکعمر عبادت؛ اجر تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدوی و جلوه عملی دعای فرج میتوان اشاره کرد، حضرت عسکری (ع) روایتی از امام سجاد (ع) را باز روایی میفرمایند که موجز آن به این مضمون است «خداوند متعال به موسی علیهالسلام فرمود: اگر میخواهی ثواب یکعمر عبادت در نامه عملت ثبت شود، مردم را با امام زمانشان آشنا کن!»
وی بیان کرد: دعا برای تعجیل در فرج امام زمان (ع) باید جلوه عملی داشته باشد، زیرا دعای بدون عمل بیثمر است و به اجابت نخواهد رسید، امام رضا (ع) فرمودند: «کسی که بیعمل دست به دعا بردارد، خودش را مسخره نموده است.»
امامجمعه شهر چوار با اشاره به اینکه مهمترین جلوه عملی دعای فرج، زمینهسازی برای ظهور است، گفت: لازمه این زمینهسازی هم این است که همانطور که امام زمان (عج) رهبری جهانی است، ما نیز باید از منظری جهانی به این موضوع نگاه و توجه داشته باشیم.
حجتالاسلام میهنپرست در ادامه با اشاره به راهبرد وحدت جهان اسلام در منظومه فکری امامین انقلاب، تصریح کرد: امامین انقلاب نیز همواره بهطور نظری و عملی، پیگیر تقريب و وحدت جهان اسلام بودند و تصریح داشتند: «ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم، واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم، اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بين ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که میخواهند بین مسلمانان اختلاف بيندازند. قضيه شيعه و سنی اصلاً در کار نیست، ماهمه با هم برادریم.»
وی با اشاره به جریان های وحدت ستیز، از ولایتیها تا تشیع انگلیسی گفت: در مقابل، دستهای هستند که با عنوان «ولایتیها»، «شیعه تبرایی» و یا «اسلام برائتی» با شعار صیانت از مرزهای اعتقادی شیعه وجه تقریب را نپذیرفتند و با برگزاری آئینهای به اسم «عمر کشان» یا «عبد الزهراء (سلامالله علیها)» و يا «غدير ثانی» در روز درگذشت خليفه دوم، مخالفت با نامگذاری هفته وحدت و تبدیل آن به اسم هفته نکبت و تعیین هفتهای به نام هفته برائت، توهین به برخی از همسران پیامبر (ص) و همچنین برجستهسازی حساسیتبرانگیز آئین شهادت حضرات معصومین (ع)، ابداع دهههای عزاداری در کنار دهه اول محرم، ترویج نوع موهن عزاداری برای سیدالشهدا (ع) مثل قمهزنی، تیغزنی و... درصدد موضعگیری سیاسی برابر انقلاب و نظام اسلامی برآمدند.
پایان پیام/92منبع: شبستان
کلیدواژه: چوار ظهور وحدت نماز جمعه امام جمعه شهر چوار جهان اسلام زمینه سازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۴۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشگاه با فرهنگسازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت مقام و هفته معلم با حضور سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، هیئت رئیسه دانشگاه، استادان، کارکنان و دانشجویان با تجلیل از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با محور «زندگی پاک بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا» در این واحد دانشگاهی برگزار شد.
سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این مراسم اظهار کرد: حوزه کار با استادان و معلمان، بهترین حوزه فعالیتی و ارتباطی در جامعه است.
وی با بیان اینکه دوران دانشجویی، بهویژه دوره کارشناسی، دورانی ویژه، خاطرهانگیز و متفاوت از همه سالهای تحصیل است به دانشجویان توصیه کرد: این دوران فرصتی طلایی برای دانشجویان بوده و باید از تجربه و علم استادان نهایت بهره را ببرند. استادان برای دانشجویان، الگو و نماد هستند. بیشک تأثیر کلام، لحن گفتار، پوشش، رفتار و اعمال استادان تا سالیان سال بر روح و روان دانشجویان اثرگذار باقی خواهد ماند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به سلسله نیازهای انسان ازنظر آبراهام مازلو (نظریه انگیزشی در علم روانشناسی) اضافه کرد: باید تلاش کرد تا دانشگاه در کنار تدریس علوم و دانش، به معنای واقعی محل تربیت و فرهنگسازی در جامعه باشد تا بتوان خودباوری و خودشکوفایی که مبحث رأس این هرم است را به منصه ظهور رساند.
استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد
یکی از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز درباره زندگی پاک با استفاده از غزلی از حافظ بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا با بیان اینکه استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد، گفت: نزدیک به سه دهه است که بیش از گذشته زندگی انسان با مقوله زندگی پاک آمیخته و در شرایط کنونی جهان و وجود هجمههای مختلف و ناپاکیهای بسیار، برگزیدن راه و رسم پاکی در زندگی و ادامه دادن به آن بسیار سخت شده و باید به فردی که در این سلوک زندگی میکند، هزاران آفرین گفت.
عباس عاشورینژاد با بیان اینکه ناپاکیهای بسیار دور تا دور زندگیها را فراگرفته و هیچ جا از گزند آثار مخرب آن در امان نمانده، عنوان کرد: این نفوذ در امور، حتی به نهادهای مقدسی همانند مدرسه و دانشگاه نیز رسوخ پیدا کرده و افرادی را که مسیر صحیح زندگی را برای خود برگزیدهاند را تحتفشار قرار داده است. این عیب روزگار کنونی، یک حسن نیز محسوب میشود در این فشارها، زمانی که انسان مرحلهای از زندگی خود را با همه فشارها با پاکی به پایان میرساند، قطعاً حلاوت و رضایت بیشتری در خود احساس خواهد کرد.
وی با قرائت غزلی از حافظ شیرازی عنوان کرد: «لسانالغیب» میفرماید:«کمتر از ذره نهای پست مشو مهر بورز / تا به خلوتگه خورشید رسی چرخزنان / بر جهان تکیه مکن ور قدحی میداری / شادی زهرهجبینان خور و نازکبدنان / پیر پیمانهکش من که روانش خوش باد / گفت پرهیز کن از صحبت پیمانشکنان / دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل / مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان» حافظ در این چهار بیت تأکید میکند که انسان میتواند زندگی زیبا و پاکی داشته باشد به شرط اینکه از نکاتی که از این غزل برداشت میشود، بهرهمند شود.
چهره ماندگار فرهنگی استان بوشهر اضافه کرد: این ابیات بدین معناست که نخست انسان بزرگ است و حق ندارد کوچک فکر کند و شایسته بوده اهداف بلند و ارزشمند انتخاب کند. همچنان که حرکت ذره به سوی خلوتگه خورشید است، مسیر حرکت انسان باید به سوی نور باشد. چنانکه در نظریه امید «اشنایدر» اصالت هدف به خوبی دیده میشود.
عاشورینژاد ادامه داد: دوم اینکه یکی از پیشفرضهای روانشناسی مثبتگرا این بوده که انسان باید بپذیرد که هیچ چیزی پایدار نیست. حافظ هم میگوید: انسان نباید بر جهان گذرا تکیه کند، همه چیز فانی است به جز ذات پروردگار، بنابراین انسان نباید عزتنفس و آبروی خود را فدای آرزوهای خام و ناپخته کند و شایسته بوده تا اگر چیزی دارد آن را با دیگران شریک شود تا زندگیاش به شادمانی بگذرد. سوم اینکه حافظ میگوید: از همنشینی با بدعهدان و پیمانشکنان بپرهیزد، چون اینان امنیت انسان را بر هم میزنند و آبروی آدمی را تهدید میکنند.
وی افزود: چهارم اینکه روانشانسی مثبتگرا بر اهمیت دوستی در تحقق «شادمانی درونی» و «شادکامی پایدار» تأکید دارد، حافظ هم میگوید: دوستان واقعی را بیابد و دایره دوستیهای اصیل را گسترش دهد و در حفظ رابطه دوستیها بکوشد و دشمنان و انسانهای شیطانصفت دوری کند.
به گزارش آنا، در این مراسم با قدردانی از استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در سال گذشته از استادانی که به مرتبه استادیاری و دانشیاری ارتقا یافته بودند، تجلیل شد.
انتهای پیام/